Vitamiinia!

Vadelman lehdet

Puutarhan satoa odotellessa tarjoaa luonto jo melkoisen yrttivalikoiman, johon kannattaa tutustua. Nyt alkukesästä voi ennakoida talven vitamiininsaantia ja säilöä uutta vihreää talven varalle. Joten kori käsivarrelle heilumaan ja suunta kohti lehtimetsää tai niittyä. Muutama seikka kannattaa pitää mielessä kuten se, että poimintapaikka ei sijaitse maantien välittömässä läheisyydessä sekä se, että kaikkea löytämäänsä ei välttämättä ole luvallista poimia, joten jokamiehenoikeuksista kannattaa olla selvillä.

Mitä poimittavaa luonto sitten tarjoaa? Juuri nyt, ennen marjakautta, voit makustella vadelman lehtiä. Ne ovat mietoja ja hyvin siedettyjä sekä tuoreena salaatissa tai kuivattuna teessä tai viherjauheena.

Miten tunnistat versovat vadelmanoksat luonnossa? Ne ovat piikkisiä, puutuvia, toisena vuonna kukkivia, lehdet useimmiten kolmiosaiset eli kolmilehdykkäiset, alta huopakarvaiset ja hopeanharmaat.

Vadelma kasvaa lehtimetsissä, metsänreunamilla, merenrannoilla ja hakkuuaukioilla. Nuoret, siis pienehköt lehdet kerätään alkukesällä, juhannukseen mennessä ennen kukintaa. Kuivataan tuoreeltaan (tai hiostetaan, mikä on oma juttunsa). Lehtiruotia ei oteta mukaan.

Koska lehdet on tarkoitus kuivata, niitä ei pestä. Jos erityistä kuivuria ei ole käytössä, kuivaaminen käy kätevimmin pienissä erissä kotioloissa. Kuivaaminen tulee tapahtua ilmavasti. Hyvä konsti on laittaa uunin ritilälle puhtaat talouspaperit ja levittää niiden päälle ohut lehtikerros. Tämä viritelmä asetetaan jääkaapin päälle, jonka, ja yläkomeron välisessä lämpimässä, kuivassa ilmassa lehdet kuivaavat päivässä. Tämän jälkeen kuivat lehdet sullotaan puhtaisiin, kuiviin ja kannellisiin lasipurkkeihin tai jauhetaan teholeikkurilla viherjauheeksi ja säilötään samoin.

Kuivattua vadelmanlehteä

Lehtien tärkeimpinä vaikuteaineina ovat flavonoidit, C-vitamiini sekä vatsa- ja iho- ja limakalvo-ongelmissa auttavat parkkiaineet.

Yksinkertainen yrttijuoma syntyy seuraavasti:

1 tl kuivattuja TAI 2 tl tuoretta lehteä
2 dl kiehuvaa vettä

  • hauduta n. 10 min
  • siivilöi halutessasi kahvinsuodattimen läpi, jos haluat välttää lehtien piikkien ärsytystä
  • käytä pari viikkoa päivittäin muutama kuppi päivässä

Voit myös ripotella viherjauhetta lämpimiin ruokiin yrttimausteeksi ja ehkä vielä paremmin aamujugurtin tehosteeksi.

Yrttien käytöstä löytyy runsaasti kirjallisuutta. Tsekkaa esim. Kress, Henriette, Käytännön lääkekasvit 1 (2010) ja 2 (2012) sekä Raipala-Cormier, Virpi, Luontoäidin kotiapteekki (9. painos 2009).

– Anna Liisanantti

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s